onsdag 22 augusti 2012

Inskolning på dagis

Dag 1
I måndags var det ju dags för inskolning på dagis. Jag fick åka själv med tjejerna för Christoffer behövde sova, eftersom han kom hem mitt i natten från ett jobb. Vi var där vid nio på morgonen. Linnéa hade längtat dit och det var inga protester alls på vägen, men väl framme vid dörren så tvärstannade hon och ville inte alls gå in. Men efter någon minut så gick hon in och ville kolla vad de hade för leksaker. Hon hittade ju så klart massa roligt att leka med, Alicia traskade också omkring och undersökte allt. Vi var ute en lång stund på gården och det gick också bra, men Alicia ville gärna ha koll på mamma. Sen vid lunchen var det lite jobbigare... Linnéa ville inte alls sitta vid bordet och inte alls smaka på maten. Hon var jättetrött och ville bara sitta hos mig. Alicia fick i sig lite mat men även hon var jättetrött och ville vara hos mig. Sen kom det värsta, de skulle försöka sova middag. Och på en madrass som de inte alls är vana vid, de sover ju alltid i vagnen på dagarna. Det gick åt pipan! Det slutade med att vi åkte hem. Tjejerna somnade i bilen och fick fortsätta sova i vagnen som vanligt hemma sen. Jag var själv helt slut så jag somnade i sängen. Sen blev det pizzamiddag, ingen orkade tänka på att laga middag. Vi var ute resten av dagen, var ju jätteskönt väder. Det blev lite gräsklippning, lek, bollspel och melon-/vindruvsfika. Mysig eftermiddag!


Dag 2
Igår var vi på dagis vid åtta, lagom till frukosten. Då var även Christoffer med. Vi hade grundat lite med frukost hemma eftersom både Alicia och Linnéa är jättehungriga när de vaknar. Och tur var väl det för Linnéa ville inte smaka på något alls. Men Alicia åt lite gröt och smörgås. Sen var det utelek på schemat. Det gick jättebra, båda tjejerna lekte för fullt och brydde sig inte jättemycket om oss. Det var mest Alicia som ville ha koll på mig lite då och då och kramas lite. Sen på lunchen så åt faktiskt Linnéa lite och Alicia åt bra. Och när det var dags för vila så fick Christoffer ta hand om Alicia, och jag Linnéa. Ingen av dem ville sova eller alls vara där. Jag tyckte det var riktigt jobbigt, ville egentligen bara ta med mina små älsklingar och åka hem. Men jag höll ut! Efter ganska mycket skrik och protest så somnade Alicia och Linnéa somnade i mitt knä en stund efter. Då kom tårarna...kände mig som en hemsk förälder. Men det gick över, vi tog faktiskt en liten paus och åkte iväg och åt lunch. Jag mådde inte bra alls, hade huvudvärk och kände mig lite snurrig. När vi kom tillbaka så var Alicia vaken och jätteledsen. Hon hade vaknat alldeles för tidigt och var fortfarande hur trött som helst. Men hon kunde inte somna om så hon satt hos mig jättelänge och bara myste. Linnéa sov sin vanliga middagslur i 1,5 timme och var pigg och på lekhumör när hon vaknade. Jag fick lägga mig en stund för jag hade sån huvudvärk. Christoffer lekte med tjejerna och det gick jättebra. Sen när det var dags för mellanmål så vägrade Linnéa att äta och ville bara åka hem. Alicia åt men var riktigt trött så vi bestämde oss för att ta en kort dag. Vi åkte hem och jag la mig och sov i några timmar, Christoffer och tjejerna gjorde middag och lekte. Sen när jag vaknade så kände jag mig bättre. Vi var ute en stund och lekte, och sen åkte Christoffer på fotbollsmatch.



Dag 3
Idag var det dag tre på inskolningen. Jag fick åka själv idag för Christoffer skulle jobba. Vi var där till frukost. Linnéa sprang lite fram och tillbaka mellan bordet och leksakerna. Hon lär sig väl det där tids nog =) Alicia var jätteledsen, ville mest bara sitta hos mig. Hon var så trött trots att hon sov bra hela natten. Men det tar ju på krafterna att vara på dagis, det är ju en väldig omställning och så mycket nytt. Sen gick vi ut och det gick jättebra, båda tjejerna lekte bra utan mig tills jag var "dum" att titta till Alicia när hon lekte som bäst i sandlådan. Hon blev mammig och ledsen och ville bara krama mig. Då kom regnet och vi gick in för att ta på regnkläderna. Det gick INTE! Alicia gallskrek och Linnéa gallskrek! Efter mycket om och men så hade båda fått på sig, men båda var hur mammiga och ledsna som helst och ville bara sitta i mitt knä. Det blev inte bättre förrän vi kom in igen. Mormor kom för att avlasta eftersom Christoffer inte kunde vara med (det var planerat sen innan). Vi hade sångsamling och då sken Linnéa upp. Hon var så duktig och tyckte det var roligt. Sen lunchade vi, Alicia åt massor och även Linnéa åt lite. Läggningen... En fröken tog med sig Alicia in i vilorummet och hon somnade faktiskt oväntat fort (fast hon skrek en stund) Sen försökte de få Linnéa att sova också men hon skrek bara och ville vara med mamma. Det var så sjukt jobbigt att höra henne så ledsen, ville bara gå rakt in och hämta henne och krama henne så mycket! Men hon lugnade sig lite till och från och sov tydligen några minuter. Sen kom de ut och hon blev så glad att komma till mig. Men fröknarna var stolta över henne och tyckte det gick bra. Det går säkert bättre och bättre för varje dag. Jag och mamma åkte iväg en sväng och när vi kom tillbaka så lekte både Alicia och Linnéa fint, så vi satte oss i ett annat rum en stund. Sen kom Linnéa och va lite ledsen, ville bara till mig. Och hon ville åka hem. Vi hämtade Alicia som var glad att se mig men hon grät inte. Det kändes bra. Sen åkte vi hem. Imorgon är det dag fyra, hoppas att det går ännu bättre då. Jag vill verkligen inte lämna mina små prinsessor men vet att det kommer bli bra till slut och de kommer ha roligt. Det känns bara så mycket i hjärtat, vill aldrig vara utan dem!

Inga kommentarer: