fredag 26 december 2014

Graviditetsdiabetes

En vecka innan julafton var jag på mvc för att mäta magen och lyssna på bebisens hjärtljud mm. Tog även järnvärde och prov som visade att jag hade högt blodsocker, hon fick sticka mig två gånger för att dubbelkolla. Men tyvärr var det sant... 10,5 hade jag. Dagen efter var jag tvungen att åka till Kungälvs sjukhus för ytterligare kontroll och göra glukosbelastning. Det visade samma, 10,5, alltså var det graviditetsdiabetes... Jag blev helt förkrossad. Det innebar att jag inte fick äta en endaste sockerprick, ingen mjölk, pasta, potatis, juice, vitt bröd mm. Det har varit jättejobbigt och en väldig omställning bara från en dag till en annan. Speciellt nu under jul... Jag grät galet mycket de två första dagarna, sen försökte jag tänka på annat fastän det var jättesvårt. På måndag ska jag till Östra sjukhuset för kontroll, info och få en egen blodsockermätare. Är så rädd för det, är ju livrädd för sprutor och stick. Usch, vill inte! Men måste så klart för bebisens bästa. Det enda positiva med detta är väl att jag inte gått upp de där extra kilona under jul, har faktiskt gått ner ett kilo. Fortsättning följer....

Inga kommentarer: