onsdag 22 juni 2011

Torsdagen den 5 maj

Klockan 14.00 skulle vi ha slutbesiktning av vårt hus. Och få nycklarna i handen. Vi hade längtat i evigheter kändes det som. Jag var gravid i vecka 36. Vi hade planerat helgen med handling och städning av huset, och flyttlasset skulle gå på lördagen. Sen skulle vi ha några veckor att komma i ordning och fixa med allt. Vi kände på oss att bebisen skulle komma några veckor för tidigt men att vi ändå skulle hinna flytta in...

På morgonen den 5 maj...
vaknade jag klockan 6.15 och kunde inte sova längre. Det var obekvämt att ligga i sängen och jag kände mig inte trött. Linnéa sov fortfarande, det hade aldrig hänt att jag gick upp före henne. Haha. Mamma sov också och Christoffer var på jobbet. Jag satte mig och tittade på tv. Då började det komma pyttesmå värkar. Jag tänkte inte så mycket på det först men efter en liten stund började jag ta tiden emellan, och efter en stund blev de lite starkare. Det var ju 3,5 vecka före beräknad förlossning så jag tänkte att de snart skulle avta. Men så blev det inte. Jag väckte mamma och sa att det kändes som att det kanske var på gång. Ringde också Christoffer så han var lite förberedd ifall värkarna skulle fortsätta. Jag ringde förlossningen och de hörde ganska snabbt att mina värkar var täta så de bad mig åka till specialförlossningen på Östra. Då gick allt väldigt snabbt. Tomas fick ta hand om Linnéa, mamma var beredd att ringa en ambulans (eftersom det gick så snabbt när Linnéa föddes) men jag lyckades ta mig ut till bilen. Som tur var så hade vi bara några minuters bilresa till Östra.

När jag kom in...
var jag öppen 4 cm och hade väldigt starka täta värkar. Lustgas var det enda jag ville ha och så blev det också. Mamma stannade med mig tills Christoffer kom, han fick ju stå i köer från jobbet... Efter en timme var jag öppen 10 cm och helt plötsligt var det dags att krysta. Det behövdes bara två krystvärkar för att få ut lillan. Förlossningen tog bara 1 timme och 15 minuter, alltså en kvart snabbare än när Linnéa föddes. Och allt gick hur bra som helst.

Elin ville gärna vara med på förlossningen och hoppades på ett samtal när det var dags. När vi kom in bad jag Christoffer skicka ett sms till henne, men eftersom det gick så snabbt och jag hade så täta värkar så hann han inte mellan dem. Men till slut så fick han iväg det och Elin skickade tillbaka "tror du att jag hinner". Hon åkte direkt, men när hon kom så var lillan precis född. Det blev en liten Alicia. Hon var 49 cm lång och vägde 3310 g när hon föddes. Och så klart helt fantastiskt fin!

Alicia bara några timmar gammal.

Jag var snabbt på benen. Vi åkte upp till BB och fick ett rum. Mamma, Tomas, Linnéa och Christoffers mamma kom efter bara några timmar. De var så klart nyfikna på vårt andra lilla underverk. Vid 13-tiden åkte Christoffer ut till huset för slutbesiktning. Allt såg bra ut och han fick nycklarna, sen kom han tillbaka till oss på sjukhuset. Det blev ju inte direkt som vi hade tänkt oss, bebis och hus på exakt samma dag. Men det var väl meningen att det skulle bli så, allt på samma gång =)


Inga kommentarer: